Tytuł


Nowa Muzyka w Starym Ratuszu. Wieczór na flet i struny.

Nowa Muzyka w Starym Ratuszu. Wieczór na flet i struny.

Brak aktywnych wydarzeń

Wydarzenie o tym tytule nie jest obecnie dostępne w sprzedaży internetowej.

Ostatni dostępny w sieci termin: Czwartek, 7 marzec 2024 19:00

Program pierwszego koncertu z cyklu Nowa Muzyka w Starym Ratuszu powinien zadowolić największych koneserów, gościć bowiem będziemy dwójkę wybitnych artystów – flecistkę Anię Karpowicz (laureatkę paszportu Polityki w 2020), która zaprezentuje swój multimedialny program TOVA oraz kompozytora i wszechstronnego instrumentalistę Wojciecha Błażejczyka, który z kolei wykona autorski program Muzyka strun, co warto podkreślić – wydany na płycie, którą w 2023 roku uhonorowano Fryderykiem. Wieczór 7 marca będzie zatem podzielony na dwa solowe recitale, bardzo różnorodne, zachwycające bogactwem barw, nastrojów i inwencją artystyczną.

Multimedialny recital fletowy TOVA to efekt bliskiej współpracy Ani Karpowicz z młodymi kompozytorkami – a podczas tego koncertu usłyszymy utwory Marty Śniady, Niny Fukuoki oraz Aleksandry Kacy. Każda z artystek, podejmując temat poszukiwania źródeł tożsamości, włożyła w utwory i interpretacje swoje osobiste doświadczenia, które — tak się złożyło — są doświadczeniami kobiet. TOVA to także wspólne poszukiwania solistki oraz kompozytorek wokół wartości brzmieniowych fletu — zarówno akustyczne, związane z poszerzaniem i opracowywaniem współczesnych technik wykonawczych, jak i elektroniczne, związane z różnorodnymi technikami przetwarzania dźwięku żywego oraz nagranego.

W przypadku recitalu Wojciecha Błażejczyka motywem przewodnim będzie struna. Czy może wiele strun, wykorzystanych w bardzo oryginalny i nieortodoksyjny sposób, zdradzający wielką wyobraźnię i inwencję kompozytora. Usłyszymy serię eksperymentalnych miniatur na rzadkie instrumenty smyczkowe: cytry, cymbały chińskie, psałterium smyczkowe, valihę, banjo, guzheng i inne – oczywiście istotną rolę odegra tu także elektronika wzbogacająca i tak bardzo szerokie spektrum dźwięków. Jak stwierdził sam kompozytor w nocie programowej, zgodnie z teorią strun w fizyce każdy obiekt we wszechświecie i cała materia składa się z maleńkich strun. Są zbyt małe, aby można je było dostrzec, ale ich wibracje można zaobserwować w postaci masy, grawitacji i siły magnetycznej. Różnica między człowiekiem, drzewem i kamieniem polega jedynie na układzie strun i charakterze ich wibracji. Wibrująca struna doskonale ucieleśnia prawa fizyki. Stosując różne metody przygotowania, np. przyczepiając do struny metalowe przedmioty zmieniające jej masę, sprzęgając kilka strun w jeden organizm za pomocą metalowego pręta, czy stosując nietypowe "wzbudzacze" wprawiające strunę w drgania, zaburzamy fizykę drgań. Co daje niezwykle ciekawe efekty dźwiękowe. Struny zaczynają wibrować w sposób nieharmoniczny; ich dźwięk ulega zniekształceniu lub zamieniają się w akustyczny modulator pierścieniowy.

Przygotowaliśmy dla naszych słuchaczy kilka – ciekawych, mamy taką nadzieję – niespodzianek. Będzie można wygrać nagrody, czy też porozmawiać z artystami już po koncercie.

Program koncertu
Ania Karpowicz TOVA

Nina Fukuoka Zansei (2020) na flet, elektronikę i wideo

Marta Sniady 4 Rituals of Women's Happiness #2 (2020) na flet, elektronikę i wideo

Aleksandra Kaca Inner (2020) na flet, elektronikę i wideo

Wojciech Błażejczyk Music of Strings / Muzyka strun 

Wojciech Błażejczyk Teoria strun (2017) na instrumenty strunowe: cytrę węgierską, cytrę krzyżową, autoharfę, cymbały chińskie (yangquin) i live electronics

Wojciech Błażejczyk Strunofonia 1 (2020) na cytrę krzyżową i live electronics

Wojciech Błażejczyk Strunofonia 2 (2020) na cytry preparowane

Wojciech Błażejczyk Strunorytmia (2020) cytry i cymbały i looper

Wojciech Błażejczyk Strunofonia 5 (2020) na valihę

Wojciech Błażejczyk Strunofonia 3 (2020) na guzheng

Wojciech Błażejczyk Strunofonia 4 (2020) na cytrę krzyżową, autoharfę i live electronics

Ania Karpowicz – flet, komputer

Wojciech Błażejczyk – różne instrumenty strunowe, elektronika, looper

Dariusz Mazurowski – realizacja elektroakustyczna, realizacja wideo, dyfuzja dźwięku

Koordynacja artystyczna i nota programowa: Dariusz Mazurowski.

Organizator: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku
nck.org.pl

Współorganizatorzy: Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej PSeME

Uwaga! Czas sesji koszyka wkrótce wygaśnie!
pozostało czasu:
00:00

pozycji w koszyku

suma:


Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.